Σκάκι μέσω CLIL

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΗΣ/ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Σκάκι μέσω CLIL

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΡΑΣΗΣ/ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Πειραματική Εφαρμογή νέων Π.Σ.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΗΣ/ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Το συγκεκριμένο καινοτόμο πρόγραμμα αφορά στη διδασκαλία του ΣΚΑΚΙ στην Α τάξη Δημοτικού Σχολείου μέσω της  μεθόδου CLIL(Content Language Integrated Learning) η οποία αποδίδεται στην ελληνική ως Ολιστική Προσέγγιση Εκμάθησης Γλώσσας και Περιεχομένου. Πρόκειται για μια καινοτόμα πρακτική διπλής εστίασης κατά τη διάρκεια της οποίας ο εκπαιδευτικός θέτει δυο ομάδες στόχων: (α) τους στόχους που αφορούν στο συγκεκριμένο μάθημα και (β) τους στόχους που αφορούν στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Έχουμε δηλαδή μία ολιστική προσέγγιση εκμάθησης γλώσσας (Αγγλικά)  και περιεχομένου (Σκάκι). Η διάρκεια του προγράμματος είναι ετήσια και εφαρμόζεται για 2 ώρες κάθε εβδομάδα (κάθε Τετάρτη 3η ώρα και κάθε Πέμπτη 4η ώρα) στο Α1 τμήμα του σχολείου μας. Το υλικό της διδασκαλίας αποτελείται από το υλικό του Kasparov Chess Foundation και της Ένωσης σκακιστών Θεσσαλονίκης, επικουρείται από δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στην τάξη (τραγουδάκια, ρίμες, διαδραστικά ηλεκτρονικά παιχνίδια, παντομίμα, κατασκευές, κτλ) και συμπληρώνεται από εκπαιδευτικά βίντεο, σκακιέρες επίδειξης, γιγάντια σκακιέρα κτλ.

 

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

1. Ζαπουνίδης Θωμάς
ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΓΟΡΙΑ/ΚΟΡΙΤΣΙΑ/ΤΑΞΗ:

23

12 ΑΓΟΡΙΑ ΚΑΙ 11 ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΠΟ ΤΟ Α1

ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ/ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ ΚΤΛ:

– ΕΝΩΣΗ ΣΚΑΚΙΣΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΚΑΚΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΣΤΟΧΟΙ:

Α.1 ΣΤΟΧΟΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Α1.1 Γενικοί στόχοι

– Γνωριμία με το σκάκι και την ιστορία του
– Εκμάθηση των βασικών κινήσεων
– Κατανόηση βασικών στρατηγικών
– Γνωριμία με το αγωνιστικό σκάκι

Α.1.2 Οι επιμέρους στόχοι αποσκοπούν στην ανάπτυξη και καλλιέργεια:
– Της υπομονής και της πειθαρχίας
– Κοινωνικοποίησης από μικρή ηλικία
– κριτικής σκέψη (ο σκακιστής ασκείται στην παρατήρηση, κάνει συγκρίσεις, κατηγοριοποιήσεις, ιεραρχήσεις, υποθέσεις-προβλέψεις, αναλύσεις και επαληθεύσεις)
– Τη μνήμης
– Της λογικομαθηματικής σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων
– Της δημιουργικής φαντασίας
– Του ήθους
– Της αυτοτέλειας του σκακιστή
– Της διάρκειας πνευματικής συγκέντρωσης-αυτοσυγκέντρωσης- και απόδοσης έργου

 

Α.2.ΣΤΟΧΟΙ  ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
– Εκμάθηση της ορολογίας των κομματιών, σκακιέρας (pawn, rook, knight, bishop, king, queen, chessboard, chess, square), βασικών όρων (Check mate, stalemate etc)
– Βιωματική εκμάθηση και χρήση βασικών λεκτικών όρων σχετικά με τις κινήσεις των κομματιών (go, move, take, diagonal, horizontal, vertical)  μέσω μεγάλης επιδαπεδιας σκακιέρας και με ζωντανά κομμάτια τα ίδια τα παιδιά

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:

Το συγκεκριμένο τμήμα διδάσκεται για πρώτη φορά το σκάκι. Δεδομένου και του νεαρού της ηλικίας των παιδιών θα επιχειρηθεί αρχικά η εισαγωγή του σκάκι μέσω παραμυθιών (Η Δραπέτες της σκακιέρας του Τριβιζά και το Μια φορά και εναν καιρό ήταν το σκάκι των Μουσιαδου & Γιουβαντσούδη)  και ιστοριών (Ο Μικρός Νικόλας και το σκάκι) που θα εξάπτουν τη φαντασία των παιδιών διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον τους και συνάμα θα εισαγάγουν τη σημασία και την ονομασία των κομματιών της σκακιέρας (στα ελληνικά και στα Αγγλικά). Παράλληλα, γίνεται χρήση του υλικού του Ευρωπαϊκού προγράμματος σκάκι από το Kasparov Chess Foundation σε συνεργασία με την Ένωση Σκακιστών Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα χρησιμοποιείται  το βιβλίο ”Ο Ζατρίκης στο σκακιστικό δάσος” ένα εικονογραφημένο βιβλίο κατάλληλο για παιδιά της ηλικίας αυτής που εισάγει τα παιδιά στις βασικές έννοιες του σκάκι. Η σειρά αποτελείται από 2 βιβλία μαθητή και ένα ασκήσεων. Τα παιδιά του τμήματος αυτού θα διδαχτούν μόνο το πρώτο βιβλίο και το Β τεύχος θα το συνεχίσουν του χρόνου. Επιπλέον θα χρησιμοποιηθεί και παιχνίδι Lego όπου τα παιδιά θα συναρμολογήσουν τη σκακιέρα και θα τοποθετούν τα θεματικά κομμάτια.  Στη συνέχεια μέσω λογισμικών υπολογιστή τα παιδιά θα αρχίσουν να παίζουν σκάκι και να κατονομάζουν τα κομμάτια και τις μορφές κινήσεων στα αγγλικά (αρχικά ακολουθώντας τις υποδείξεις των εκπαιδευτικών και σταδιακά αυτενεργώντας).

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ:

Η αξιολόγηση των στόχων θα είναι διαρκής και τελική και  περιλαμβάνει και αυτοαξιολόγηση  (εκτιμήσεις και αναλύσεις θέσεων  από το ίδιο το παιδί) και ετεροαξιολόγηση (Αξιολόγηση παιχνιδιού και θέσεων άλλων παικτών). Η αξιολόγηση της επίτευξης των γενικών και επιμέρους στόχων από τον εκπαιδευτικό θα γίνει με τη διοργάνωση ενός σκακιστικού τουρνουά με τη συμμετοχή και άλλων σχολείων  και ενός εσωτερικού στην τάξη.  Άλλα εργαλεία για την εξέταση της επίτευξης των στόχων θα είναι η παρατήρηση από τον εκπαιδευτικό, η συμμετοχή των παιδιών στα διάφορα παιχνίδια( ζάρι με εικόνες κομματιών, θεατρικό με σκάκι, παιχνίδια μίμησης, ηλεκτρονικό παζλ, ηλεκτρονικό σκάκι κτλ)

ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ:

Σκακιστικές και άλλες κατασκευές (LEGO, ζωγραφιές, ηλεκτρονικά παιχνίδια)