Ψαρεύοντας (και παίζοντας) στην Ευρώπη

 Ψαρεύοντας (και παίζοντας) στην Ευρώπη

(για το πρόγραμμα Teachers 4 Europe)

 

Τσίντζας Δημήτρης (ΠΕ 70), Ζιώγα Χρυσούλα (ΠΕ 70), Κυριατζάκου Κωνσταντία (ΠΕ 70), Κνάβας Οδυσσέας (ΠΕ 70)

 

 Το πρόγραμμα μας είναι έχει ως θέμα τα ψάρια, τους τρόπους ψαρέματος και το ποια ψάρια επιτρέπεται να ψαρεύουμε και πραγματοποιήθηκε στις Ε2’ και Ε3’ τάξεις του 3ου Πρότυπου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου κατά τη σχολική χρονιά 2013-2014 και συγκεκριμένα τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2014.

 Υπεύθυνες δασκάλες των τάξεων είναι η Κυριατζάκου Κωνσταντίνα (Ε2) και Ζιώγα Χρυσούλα (Ε3) με τις οποίες συνεργάστηκα καθώς την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν διδάσκω σε τάξη αλλά έχω αναλάβει την ενισχυτική διδασκαλία μαθητών και μαθητριών του σχολείου. Σ’ αυτό το πλαίσιο ήταν αδύνατο να προχωρήσω στην εφαρμογή προγράμματος και παρ’ όλες τις δυσκολίες προτιμήθηκε η λύση της εφαρμογής σε άλλα τμήματα του σχολείου, αν και αυτό περιόρισε κατά πολύ τον διαθέσιμο χρόνο και χώρο για την πλήρη επεξεργασία του θέματος.

 

 Θέμα: Αλιεία – Πρακτικές Αλιείας και Επιτρεπόμενη Αλιεία

 Τάξη: Ε2΄Ε3΄ τμήματα Πρότυπου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου Θεσσαλονίκης

 Χρόνος: Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε περίπου 12 διδακτικές ώρες, από τις οποίες κάποιες ήταν κοινές και για τα δύο τμήματα και σε κάποιες εργαστήκαμε μόνο με το ένα τμήμα.

Εισαγωγή

 Τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση; Πώς επηρεάζει τη ζωή μας; Ποιες χώρες την αποτελούν; Πώς και για ποια θέματα αποφασίζουν; Γιατί δε βοηθούν τους φτωχούς;

 Αμέτρητα και αμείλικτα τα ερωτήματα από τα παιδιά.

 Πώς όμως να σταθείς απέναντι τους και τι απαντήσεις να δώσεις;

 Με την παρούσα παρέμβαση θελήσαμε να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά που καθημερινά βομβαρδίζονται από συχνά αντικρουόμενες πληροφορίες, να ερευνήσουν και να βρουν μόνα τους τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που τα απασχολούν.

 Επιπλέον, μέσα από την ενασχόλησή μας με μια απόφαση της Ε.Ε. για τον γόνο και την αλιεία του στη Μεσόγειο, μπορέσαμε να αντιληφθούμε το πώς οι αποφάσεις που παίρνονται κάπου μακριά στην Ευρώπη, στις Βρυξέλες ή στο Στρασβούργο, επηρεάζουν όχι μόνο τη δική μας ζωή αλλά ίσως και των επόμενων γενεών.

 Όχημά μας το παιχνίδι και οι νέες τεχνολογίες.

 Για να γίνει η εξερεύνηση και η μάθηση μια συμμετοχική και διασκεδαστική υπόθεση.

 Η παρούσα εργασία εφαρμόστηκε στο 3ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου κατά το σχολικό έτος 2013-2014 στα Ε2 και Ε3 τμήματα της πέμπτης τάξης.

 Το πρόγραμμα κατ’ αρχήν δίνει τρόπους ώστε τα παιδιά να κατακτήσουν τη γνώση και να βρουν τις απαντήσεις που τα ίδια επιζητούσαν, χωρίς κατευθυντικότητα και πίεση.

 Το πρώτο του μέρος αφορά καίρια ερωτήματα, παρανοήσεις και μύθους για την Ευρωπαϊκή Ένωση, για τα οποία δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να αυτενεργήσουν και να ανακαλύψουν μόνα τους την (δική τους) αλήθεια.

 Το δεύτερο μέρος του προγράμματος με την αναφορά στις πρακτικές αλιείας, τον γόνο και τον σχετικό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για όλ’ αυτά, εμπεδώνει στη συνείδηση των παιδιών την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα και την αναμφισβήτητη επίδραση που έχουν στις ζωές όλων μας οι πολιτικές που ασκούνται από τις Βρυξέλλες.

 

Στόχοι:

 Οι στόχοι που θέσαμε αρχικά είναι τα παιδιά:

 ·να αυτενεργήσουν διαμορφώνοντας τα ίδια τη μαθησιακή διαδικασία

 ·   να γνωρίσουν τις χώρες της Ε.Ε. και τις σημαίες τους,

 ·   να μάθουν για τα είδη που ζουν και αλιεύονται στη Μεσόγειο και τους τρόπους με τους οποίους γίνεται αυτό

 ·   να γνωρίσουν τους τρόπους αλιείας και τους κανονισμούς της Ε.Ε. σχετικά με τον γόνο,

 ·   να παίξουν και να εκφραστούν ελεύθερα και δημιουργικά,

 ·   να συνεργαστούν και να προσπαθήσουν να δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματά τους σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση

 

 Προσπαθήσαμε να αφήσουμε τα παιδιά να κατευθύνουν τη δράση και τη δική τους μάθηση. Χρησιμοποιήσαμε λοιπόν το παιχνίδι σε διάφορες μορφές, ως γνωστικό εργαλείο μάθησης, αλλά και ως ευκαιρία καλλιέργειας στάσεων και αξιών.

 Παιχνίδι σε Η/Υ, επιτραπέζιο παιχνίδι, παιχνίδι καρτών, φωτεινός παντογνώστης, μαγνητικό παιχνίδι και Webquest, το οποίο εν δυνάμει έχει στοιχεία παιγνιώδους μάθησης.

 Επιπλέον, η κατασκευή των παιχνιδιών και η παραγωγή των κανόνων τους έγινε από τα ίδια τα παιδιά, γεγονός που έδωσε άλλη διάσταση στο πρόγραμμα, οικοδομώντας ένα μαθησιακό περιβάλλον που ευνοεί την καινοτομία και τη δημιουργικότητα από την πλευρά των μαθητών και μαθητριών.

 

Μεθοδολογία-Αποτελέσματα

 ·         Εισαγωγή – Απορίες/Ερωτήσεις για την Ευρωπαϊκή Ένωση (7/2/2014)

 Ξεκινήσαμε με μια εισαγωγή και διερεύνηση των γνώσεων και των απόψεων των παιδιών για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 Με τη μορφή σύντομης διάλεξης (5’), δόθηκαν κάποιες κατευθυντήριες γραμμές για το πρόγραμμα και στη συνέχεια ζητήθηκαν οι απόψεις και κυρίως οι ερωτήσεις – απορίες των παιδιών σχετικά με το θέμα.

 Σε ένα μεγάλο φύλλο χαρτόνι 60Χ90εκ., τα παιδιά απηύθυναν ερωτήσεις, έγραψαν απορίες και ιδέες, ζωγράφισαν και γενικά ήταν ελεύθερα να εκφραστούν όπως ήθελαν και να θέσουν όποιον προβληματισμό ήθελαν.

             Προέκυψε ότι υπήρχε (και υπάρχει) κενό στην πληροφόρηση για το τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση,  τι κάνει και γενικά για τη λειτουργία και τη δομή της.

 Έτσι, αποφασίσαμε να θέσουμε αρχικά ένα κουίζ στα παιδιά, μέσω του οποίου θα μάθαιναν τις χώρες που συμμετέχουν και τις σημαίες τους, ενώ στη συνέχεια θελήσαμε να αφήσουμε τα παιδιά μόνα τους να ερευνήσουν μέσω μιας ιστοεξερεύνησης (Webquest) τον ιστό και να δώσουν τα ίδια τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που είχαν θέσει.

Επιπλέον, επειδή κάποιες από τις ερωτήσεις δεν ήταν δυνατό να βρουν απάντηση μέσω του διαδικτύου, αποφασίσαμε να στείλουμε email στην υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα, στα EuropeDirect. Οι ερωτήσεις ήταν οι εξής:

 1. Πώς αλληλοβοηθιούνται οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

 2. Πιστεύετε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βοηθήσει τις χώρες που είναι μέσα;

 3. Γιατί στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δίνουν λεφτά, δεν βοηθάνε αυτούς που έχουν ανάγκη;

 4. Μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να γίνει καλύτερη; Πώς;

 Παρόλο που η απάντηση που λάβαμε ήταν αναλυτική και εμπεριστατωμένη, τα παιδιά απογοητεύτηκαν, καθώς περίμεναν πιο άμεση και απλή ανταπόκριση (η παρουσίαση της απάντησης παρουσιάστηκε σε επόμενη συνάντηση). Και από μόνο του όμως το γεγονός ότι μια Ευρωπαϊκή Υπηρεσία μας απάντησε και μάλιστα τόσο σύντομα, λειτούργησε θετικά και έδωσε κίνητρο στα παιδιά να αυτενεργήσουν, να ερευνήσουν και να επιδιώξουν από μόνα τους να δώσουν τις απαντήσεις στα ερωτήματά τους.

 ·         Παιχνίδι τρίλιζα 1 (σημαίες)  (14/2/2014 – μία ώρα)

 Δημιουργήσαμε ένα Κουίζ με τη μορφή παιχνιδιού, παίζοντας το οποίο, τα παιδιά έμαθαν τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις σημαίες τους. Το κουίζ παρουσιάζεται με τη μορφή παιχνιδιού, σύμφωνα με το οποίο δίνονται τα ονόματα των χωρών (δεξιά της οθόνης) και οι σημαίες τους (αριστερά της οθόνης) και πρέπει να αντιστοιχίσεις την σημαία με τη χώρα. Ανάλογα και με κάποιες άλλες προϋποθέσεις (χρώμα κάρτας, χρόνος, καθαρισμός πίστας κλπ.), συγκεντρώνονται πόντοι και καταγράφονται τα καλύτερα σκορ.

 Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο στη διεύθυνση:

 http://www.cram.com/flashcards/games/jewel/–4608313

 

 ·         Ιστοεξερεύνηση (Webquest)  για την Ευρωπαϊκή Ένωση (21/2/2014 – δύο ώρες)

 Ακολούθησε ένα δίωρο κατά το οποίο στα παιδιά δόθηκε σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή το ερωτηματολόγιο που παρατίθεται στο παράρτημα.

 Το ερωτηματολόγιο δεν ήταν τίποτε άλλο παρά οι ερωτήσεις που τα ίδια τα παιδιά είχαν θέσει κωδικοποιημένες και ομαδοποιημένες.

 Παράλληλα, προσφέρονταν και οι αντίστοιχες διαδικτυακές διευθύνσεις από τις οποίες τα παιδιά θα μπορούσαν να αντλήσουν τις απαντήσεις.

 Χωρισμένα σε ομάδες εργάστηκαν στο εργαστήριο Η/Υ και ανά ομάδα παρουσίασαν στην ολομέλεια τα ευρήματά τους.

·         Απάντηση από Europe Direct

 Ακολούθησε η παρουσίαση της αλληλογραφίας και της απάντησης που λάβαμε, από την οποία, όπως προαναφέρθηκε τα παιδιά δεν καλύφθηκαν, ενώ μοιράστηκαν έντυπα και παρουσιάσαμε βίντεο σχετικά με την αλιεία και ειδικά την αλιεία του γόνου.

·         Παιχνίδι καρτών  – Γνωρίζοντας την Ευρώπη (25/2/2014 – μία ώρα)

 Την Τρίτη 25/2 αφιερώσαμε μία ώρα στο παιχνίδι καρτών.  Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και έπαιξαν το επιτραπέζιο παιχνίδι «Στον αστερισμό της Ευρώπης» (http://europedirect.eliamep.gr/archives/2131), μαθαίνοντας πολλές χρήσιμες και ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

  • Πληροφορίες  για αλιεία και είδη της Μεσογείου (28/2/2014 – μία ώρα)

 Προχωρήσαμε έπειτα στην παρουσίαση του έντυπου της Ε.Ε.  “SpeciesoftheMediterraneanandtheBlackSea”, το οποίο προβάλλαμε στον πίνακα και βήμα βήμα έγινε συζήτηση για τα σύμβολα που υπήρχαν σ’ αυτό (τρόποι αλιείας και επιπτώσεις στο περιβάλλον, επιτρεπόμενο μήκος ή βάρος αλιεύματος) , την σχετική ορολογία αλλά και για τα είδη που υπήρχαν ανιχνεύοντας τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με τα ψάρια.

 Παρατηρήσαμε ότι ελάχιστα παιδιά είχαν σχετικές γνώσεις. Σχεδόν κανένα δεν μπορούσε να διακρίνει τα είδη ψαριών και μόνο 2-3 είχαν κάποια εμπειρία αφού είχαν ασχοληθεί με το ψάρεμα.

 Έγινε αναφορά στον γόνο αξιοποιώντας εμπειρίες των παιδιών και αφήσαμε λίγο χρόνο στα παιδιά να μελετήσουν το βιβλίο και κλείσαμε με τη δημιουργία από τα παιδιά μιας λίστας με τα είδη των ψαριών και το επιτρεπόμενο μήκος (ή βάρος) του αλιεύματος.

·         Παιχνίδι τρίλιζα 2 (θαλάσσια είδη) (7/3/2014)

 Δημιουργήσαμε άλλο ένα Κουίζ με τη μορφή παιχνιδιού, παίζοντας το οποίο, τα παιδιά έμαθαν τα περισσότερα είδη της Μεσογείου και της Μαύρης θάλασσας. Το κουίζ παρουσιάζεται με τη μορφή παιχνιδιού, σύμφωνα με το οποίο δίνονται τα ονόματα των ψαριών (δεξιά της οθόνης) και οι εικόνες τους (αριστερά της οθόνης) και πρέπει να αντιστοιχίσεις την εικόνα με το όνομα. Ανάλογα και με κάποιες άλλες προϋποθέσεις (χρώμα κάρτας, χρόνος, καθαρισμός πίστας κλπ.), συγκεντρώνονται πόντοι και καταγράφονται τα καλύτερα σκορ.

 Το παιχνίδι είναι διαθέσιμο στη διεύθυνση:

 http://www.cram.com/flashcards/games/jewel/-4607226

·       Παιχνίδι καρτών

 Ταυτόχρονα, είχαμε φροντίσει να εκτυπώσουμε και να πλαστικοποιήσουμε κάρτες των ψαριών από το ανωτέρω έντυπο, τις οποίες χρησιμοποίησαν τα παιδιά με τη μορφή παιχνιδιού για να μάθουν τα είδη της Μεσογείου, τους τρόπους με τους οποίους αλιεύονται και τους σχετικούς κανονισμούς.

 

 ·         Κατασκευή Φωτεινού Παντογνώστη (11/3/2014)

 Στόχος της κατασκευής του φωτεινού παντογνώστη ήταν η εκμάθηση των θαλασσίων ειδών της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου.

 Η ιδέα προέκυψε από τα παιδιά καθώς εκείνη την περίοδο μόλις είχαν τελειώσει την ενότητα του ηλεκτρισμού στο μάθημα της Φυσικής. Ήταν λοιπόν και μια πολύ καλή ευκαιρία εφαρμογής των σχετικών γνώσεων που είχαν αποκτήσει.

 Χρειαστήκαμε:

 1 κομμάτι χοντρό μακετόχαρτο (40Χ60 εκ)

 16 μικρά λαμπάκια

 Καλώδια

 Χαρτοταινία

 Μονωτική ταινία

 Μια μπαταρία πλακέ 4,5 V

 Μαρκαδόρους

 Εκτυπωμένα φύλλα (Α3) με τα είδη και τις ονομασίες τους.

 Διάφορα εργαλεία

 Διπλόκαρφα και Πινέζες

 

 Πορεία εργασίας:

 Η σχετική προεργασία έγινε από τον δάσκαλο με την εκτύπωση των φύλλων του παντογνώστη. Είχε προβλεφθεί συγκεκριμένη θέση για κάθε ψάρι και την ονομασία του, ώστε οι διαδρομές των κυκλωμάτων να είναι προκαθορισμένες και σταθερές ώστε να υπάρχει επεκτασιμότητα, δηλαδή να μπορούμε να χρησιμοποιούμε το παιχνίδι και σε άλλες περιπτώσεις, σε άλλο γνωστικό αντικείμενο.

 Δημιουργήθηκαν έτσι τα φύλλα (βλέπε παράρτημα) στα οποία απεικονίζονταν 16 θαλάσσια είδη στο καθένα και βλέπαμα οκτώ ονόματα δεξιά και οκτώ αριστερά.

 Βάσει των παραπάνω ξεκινήσαμε την κατασκευή, οριοθετώντας αρχικά τις περιοχές στο χαρτόνι: θέση για φύλλο εργασίας, θέση για μπαταρία, θέση για χαρτόνι και οπές.

 Αφού τοποθετήσαμε το φύλλο με τα ψάρια και την μπαταρία, ακολούθησε η εγκατάσταση των λαμπτήρων δίπλα σε κάθε απάντηση. Κρίναμε ότι δεν έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε λυχνιολαβές αν και τελικά αποδείχτηκε λάθος αυτή μας η απόφαση επειδή μας δυσκόλεψε η τοποθέτηση των καλωδίων στις επαφές και η χρήση μονωτικής ταινίες δεν αποδείχθηκε η καλύτερη. Αν το ξανακάναμε, θα χρησιμοποιούσαμε συγκόλληση με καλάι (κασσιτεροκόλληση) πάνω στη λυχνιολαβή.

 Τελικά τοποθετήσαμε τα λαμπάκια δίπλα σε κάθε ονομασία και κατόπιν περάσαμε δίπλα από κάθε ψάρι ένα διπλόκαρφο.

 Στην πίσω πλευρά του χαρτονιού τα παιδιά σχεδίασαν με μαρκαδόρο τα κυκλώματα που έπρεπε να γίνουν ώστε η σωστή απάντηση να τροφοδοτεί με ηλεκτρικό ρεύμα το λαμπάκι το οποίο μόνο τότε θα ανάβει και ακολούθησε η τοποθέτηση της καλωδίωσης.

 Εδώ, όπως προαναφέρθηκε, προέκυψε πρόβλημα με τις επαφές των λαμπτήρων, καθώς κατέστη δύσκολη η σύνδεσή τους με μονωτική ταινία και απαιτήθηκαν αλλεπάλληλες διορθωτικές παρεμβάσεις ώστε να ανάβουν όλα τα λαμπάκια. Μας δυσκόλεψε επίσης και η εμπρόσθια επαφή, καθώς το λαμπάκι δεν έπρεπε να βυθίζεται πολύ μέσα στο χαρτόνι για να υπάρχει περιθώριο να κλείσει το κύκλωμα.

 Αφού τελειώσαμε και μ’ αυτό, το τελικό στάδιο ήταν να τρυπήσουμε με προσοχή την περιοχή του φύλλου εργασίας γύρω από τα διπλόκαρφα ώστε να έχουμε ένα πρότυπο φύλλο βάσει του οποίου θα μπορούσαμε να παραγάγουμε προσαρμόσιμα αντίτυπα με διαφορετικό κάθε φορά θέμα. Στην περίπτωσή μας δημιουργήσαμε τρία φύλλα εργασίας που απεικόνιζαν συνολικά 48 θαλάσσια είδη (16 το καθένα)

 Τελικά τα καταφέραμε! Το παιχνίδι μας σε πρώτη φάση είχε προβλήματα και κάποια λαμπάκια δεν άναβαν, μετά την επισκευή όμως, όλα λειτουργούσαν άψογα. Χρειαζόταν βέβαια προσοχή κατά τη χρήση και μεταφορά του.

 Στην όλη κατασκευή, εκτός από τη δασκάλα της τάξης, μας βοήθησε με την πείρα του και ο δάσκαλος της ΣΤ’2 τάξης Κνάβας Οδυσσέας.

 

 ·         Ραδιοφωνικό κλιπ: https://soundcloud.com/d-ts/ase-ton-gono-na-ginei-gonios (18/3/2014)

 Για τη διάχυση των γνώσεων που αποκομίσαμε αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα ηχητικό κλιπ, ως ραδιοφωνική εκπομπή, μέσω του οποίου θα παρέχονται όλες οι απαιτούμενες πληροφορίες στην κοινότητα. Το κλιπ είναι διαθέσιμο στην ανωτέρω διεύθυνση αλλά ανέβηκε και στην ιστοσελίδα του διαδικτυακού online ραδιοφώνου του σχολείου μας: http://3ppsdimevosmou.wix.com/radio—experimental (κωδικός πρόσβασης στο υλικό: 3rdpeiramatiko)

·         Κατασκευή Παιχνιδιού ψαρέματος με μαγνήτες (1&3/4/2014)

 Την Τρίτη 1 Απριλίου και την Πέμπτη 3 Απριλίου αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε ένα μαγνητικό παιχνίδι ψαρέματος, μέσω του οποίου θα μαθαίναμε καλύτερα τα ψάρια, το πότε χαρακτηρίζονται γόνοι αλλά και θα εμπεδώναμε τις πρακτικές και συμπεριφορές αλιείας.

 Την πρώτη μέρα την αφιερώσαμε στη γραφική αναπαράσταση των ψαριών. Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες και έχοντας μπροστά τους πρότυπες εικόνες (παράρτημα), ζωγράφισαν ψάρια και είδη της θάλασσας σε διάφορα μεγέθη, τα έκοψαν γύρω γύρω, τα πλασικοποιήσαμε και στη συνέχεια τα ξανακόψαν ώστε το τελικό αποτέλεσμα να έχει το σχήμα ενός ψαριού, πλαστικοποιημένου.

 Στα έτοιμα ψάρια τα παιδιά πέρασαν από 2-3 περίπου διπλόκαρφα ώστε να υπάρχει το μεταλλικό μέρος που θα ελκύσει ο μαγνήτης.

 Τη δεύτερη μέρα τα παιδιά (οι δύο ομάδες), βασιζόμενα στη λίστα επιτρεπόμενων μηκών έγραψαν πίσω από κάθε πλαστικοποιημένο ψάρι:

         Το όνομα του είδους του

         Το μήκος (ή βάρος του)

         τους βαθμούς τους οποίους δίνει.

 Η τρίτη ομάδα ανέλαβε την κατασκευή της “΄θάλασσας”, η οποία ήταν ένα χαρτόκουτο διαστάσεων περίπου 50Χ50Χ70 εκ. Το έντυσαν γύρω γύρω με μπλε χαρτόνι και το διακόσμησαν με χρωματιστά φύλλα για φύκια, φυσαλίδες, βότσαλα κλπ. Επίσης η ομάδα αυτή έφτιαξε και δύο καλάμια ψαρέματος, κρεμώντας την πετονιά σε καθένα απ’ αυτά και κολλώντας στην άκρη της ένα μικρό κομμάτι (ισχυρού) μαγνήτη.

 Τέλος η τέταρτη ομάδα ανέλαβε τη δημιουργία των κανόνων του παιχνιδιού (σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό), τους οποίους ανακοίνωσε στην ολομέλεια στο τέλος του δίωρου και οι οποίοι είναι οι κάτωθι:

 1.      Χωριζόμαστε σε ομάδες

 2.      Κάθε ομάδα εναλλάξ ψαρεύει ένα ψάρι στέλνοντας με τη σειρά κάποιο μέλος της

 3.      Ανάλογα με το είδος που θα αλιευθεί το μέλος της ομάδας έχει ένα λεπτό να αποφασίσει αν θα το κρατήσει ή αν θα το επιστρέψει στη θάλασσα. Δεν επιτρέπεται η συνεργασία ή η βοήθεια από την ομάδα. Η απόφαση λαμβάνεται βάσει των πληροφοριών που αναγράφονται στην πίσω πλευρά κάθε ψαριού που είναι το είδος του, το μήκος ή βάρος του και οι βαθμοί που δίνει ή αφαιρεί από την ομάδα.

 4.      Αν η ομάδα κρατήσει γονιό, παίρνει τους βαθμούς.

 5.      Αν η ομάδα κρατήσει γόνο, της αφαιρούνται οι βαθμοί.

 6.      Νικήτρια είναι η ομάδα που αφού έχουν ψαρέψει όλα τα μέλη της, έχει τους περισσότερους πόντους.

 Εδώ βλέπετε βίντεο από αυτά τα δύο παιχνίδια:

[vimeo 91780472 w=500 h=375]

 

·         Αξιολόγηση –  Παιχνίδια – διανομή φυλλαδίου (8/4/2014)

 Κατά την τελευταία μας συνάντηση επιχειρήσαμε να κάνουμε αξιολόγηση του προγράμματος παίζοντας με τα παιχνίδια που είχαμε κατασκευάσει. Η επίδοση – απόδοσή μας σ’ αυτά θα ήταν και το μέτρο της επίτευξης των μαθησιακών στόχων που είχαμε θέσει στην αρχή.

 ·         Χωριστήκαμε λοιπόν σε ομάδες και παίξαμε εναλλάξ Φωτεινό Παντογνώστη, Μαγνητικό Ψάρεμα, Παιχνίδι με κάρτες και τα δύο παιχνίδια στον Η/Υ.

 ·         Το αποτέλεσμα δικαίωσε την επιλογή μας και τα παιδιά δεν ήθελαν να σταματήσει το παιχνίδι. Τελικά, ενώ είχαμε προβλέψει μία ώρα για τη δραστηριότητα, χρειαστήκαμε τρεις!

 Κλείσαμε με τη συζήτηση για το πώς η Ε.Ε. με μια τέτοια απόφαση που έλαβε, επηρεάζει τις ζωές (στάσεις, συμπεριφορές) όλων μας και για παράδειγμα παρουσιάσαμε βίντεο στο youtube που «αλιεύσαμε» τελευταία στιγμή πριν την τελευταία μας συνεδρία.

 Το βίντεο είναι διαθέσιμο εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=ru8K6Qv1LLI  (τελευταία πρόσβαση 08/04/2014).

 Τέλος, αναφερόμενοι στις επικείμενες Ευρωεκλογές, μοιράσαμε στα παιδιά το σχετικό έντυπο της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, το οποίο μας είχε αποσταλεί.

 

Επίλογος

 Η εφαρμογή του προγράμματος φέτος ήταν ένα στοίχημα, καθώς δεν είχα δική μου τάξη και επιπλέον δεν έμπαινα να διδάξω και σε τάξη(!)

 Παρ’ όλ’ αυτά, η ολοκλήρωση ενός προγράμματος που είχε αποτελέσματα και έφερε κοντά τα παιδιά σε ευρωπαϊκούς κανονισμούς και αρχές, αντιλαμβανόμενα το πόσο κοντά στη ζωή τους βρίσκονται τα κέντρα αποφάσεων στις Βρυξέλλες ή αλλού, έγινε εφικτή χάρις στην συνεργασία μου με τρεις εκπαιδευτικούς που άνοιξαν τις πόρτες των τάξεών τους.

 Η εφαρμογή του προγράμματος συνολικά υπό τον άξονα των παιχνιδιών έκανε τα παιδιά να αναζητούν τις ώρες που θα συναντηθούμε για να παίξουν μαθαίνοντας ή να μάθουν παίζοντας και επιπλέον, όσο προχωρούσαμε στην εφαρμογή, όλο και λιγότερο χρειαζόταν παρέμβαση ή υποστήριξη εκ μέρους μας. Τα παιδιά αντιλήφθηκαν ότι για να παίξουν σωστά και επιτυχημένα έπρεπε αφ’ ενός να ακολουθούν τους κανόνες, αφ’ ετέρου να κατέχουν γνώσεις.

 Αυτές οι συμπεριφορές, οι στάσεις και οι γνώσεις που τελικά κατέκτησαν τα παιδιά ήταν και το κέρδος τους από το πρόγραμμα. H Ευρώπη ήρθε γι’ αυτά ένα βήμα κοντύτερα. Ή μήπως αυτά πλησίασαν ένα βήμα κοντύτερα στην Ευρώπη[1];

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

   Doll Beth – Zucker Steven – Brehms K., «Σχολικές τάξεις που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα», Επιμ.: Χατζηχρήστου Γ. Χρ., Μετ.: Θεοχαράκη Ευ., Τυπωθήτω: Γ. Δαρδανός, Αθήνα 2004

 Επιμορφωτικό Υλικό από το www.teachers4europe.gr )

 European Commission, “Species of the Mediterranean and the Black Sea”, Publications office of the European Union, 2013

 Σαπουτό Γιοχάν, Σαρτρέ Φελίξ Ουτ Αρνό, Μουρλάν Στεφάν, Ποτέλ Ζαν-Ιβ, «Εικονογραφημένη Εγκυκλοπαίδεια για την Ευρώπη (27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 27 ιστορίες) για παιδιά και νέους», εικονογράφηση: Μπαντέλ Ρονάν, Μετάφραση: Μαρκοζάνε Έφη, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2008

 Τριλίβα Σοφία & Αναγνωστοπούλου Τάνια, «Βιωματική μάθηση – ένας πρακτικός οδηγός για εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους», Τόπος, Αθήνα 2008)

 Woolfolk Anita, «Εκπαιδευτική Ψυχολογία», επιμ. Μακρή-Μπότσαρη Εύη, Μετ. Μπαρπάτση Μαρία, εκδόσεις Έλλην, Αθήνα 2007

Παράρτημα

 

Webquest

 ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

 1.     Τι είναι η Eυρωπαϊκή Ένωση;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 2.    Ποιος την σκέφτηκε;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 3.    Ποιος την ίδρυσε και πότε;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 4.    Ποιοι συμμετείχαν στη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 5.    Πόσες και ποιες χώρες είναι στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 6.    Πότε μπήκε η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 7.    Πώς μπαίνουν οι χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Ποιες χώρες μπορούν να μπουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 8.    Ποια είναι η σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Ποιος τη σκέφτηκε και τι συμβολίζει;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ.

 9.    Ποιες είναι οι αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ

 10.Ποιος παίρνει αποφάσεις και πώς στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ

 11.  Για ποια θέματα αποφασίζουν; Τι νόμους ψηφίζουν;

 Ψάχνω ΕΔΩ, ΕΔΩ κι ΕΔΩ


[1]               Σε ιδανικές συνθήκες θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι αναδείχθηκε η ευρωπαϊκή τους ταυτότητα.