ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Ημερομηνία: 28/9/2015
Α. Στοιχεία σχολείου
Εκπαιδευτική Μονάδα | 3ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου |
Διεύθυνση | Καραολή Δημητρίου 26 |
Τηλέφωνο | 2310703788 |
Fax | 2310703980 |
3dimevos@sch.gr | |
Διευθυντής | Ταξίδης Χρήστος |
Β. Στοιχεία Συμμετεχόντων
Ονοματεπώνυμο/ειδικότητα | |
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός | Καραμπατζάκη Αικατερίνη ΠΕ70 |
Συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί | Ρώσσου Αγγελική ΠΕ
Λυκουροπούλου Δέσποινα ΠΕ70 |
Τάξεις | Στ1, Στ2, Στ3 |
Συνολικός αριθμός μαθητών | 61 |
Γ. Στοιχεία Καινοτόμου Προγράμματος
Τίτλος προγράμματος | Αρχαιοελληνικά μονοπάτια |
Χρόνος υλοποίησης | Οκτώβριος 2015 – Μάιος 2016 (8μήνες)
2 ώρες την εβδομάδα |
Σκοπός του προγράμματος
Ο γενικός σκοπός του προγράμματος είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας και επομένως να αντιληφθούν ότι τα αρχαία ελληνικά δεν είναι μια «νεκρή» γλώσσα, αφού ζει σε όλους τους τομείς της σύγχρονης ζωής και καθημερινότητάς μας. |
|
Στόχοι του προγράμματος
Οι μαθητές επιδιώκεται:
|
|
Μεθοδολογία:ομαδοσυνεργατική, σχέδια εργασίας, διάλογος, συζήτηση, διερευνητική μέθοδος, παιχνίδι, δραματοποίηση, επιμορφωτικές επισκέψεις. | |
Προγραμματισμένες επισκέψεις | 1) Επίσκεψη στην έκθεση «Οι μαγεμένες»
2) Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τα κατ’αγρούς Διονύσια», Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή 3) Εκδρομή στους Δελφούς, Αρχαία Ολυμπία και Μυκήνες. |
Πεδία σύνδεσης με το αναλυτικό πρόγραμμα
|
Ετυμολογία λέξεων, παραγωγή, σύνθεση, κείμενα από το Ανθολόγιο που συνδέονται με την αρχαία Ελλάδα, γραμματική, συντακτικό κλπ.Εν γένει σύνδεση με όλα τα κεφάλαια και με όλα τα γλωσσικά φαινόμενα.
Στην ενότητα της γεωμετρίας θα γίνει αναφορά σ τον Ευκλείδη αλλά και στους τρόπους υπολογισμού των αρχαίων Ελλήνων.
Στην ενότητα «Ζώα» θα αναφερθούμε στην ονομασία ζώων στα αρχαία ελληνικάκαι στις«Μεταδοτικές Ασθένειες» θα ασχοληθούμε με το απόσπασμα του Ησιόδου που υπάρχει στο βιβλίο αλλά και με τον Ιπποκράτη.
Στη δεύτερη θεματική ενότητα «Κράτος και Πολιτεία» σύνδεση με το Δημοκρατικό Πολίτευμα αλλά και σύνδεση με διάφορες έννοιες, όπως δίκαιο, εκκλησία, εκπαίδευση κλπ. Μελέτη αποσπασμάτων από την Αγία Γραφή
Η ενότητα «η γη ως ουράνιο σώμα» θα συνδεθεί με την αστρονομία στην αρχαία Ελλάδα, με τη μούσα της αστρονομίας Ουρανία και με το Θαλή το Μιλήσιο. Επίσης, στην τέταρτη ενότητα η Ευρώπη θα μελετηθεί από την πλευρά της μυθολογίας.
Θα γίνει ανάγνωση πηγών στα αρχαία ελληνικά.
Θα μελετηθούν λέξεις με ρίζες αρχαίες ελληνικές και θα γίνει αναφορά στη Δοτική που έχει επιβιώσει στη γερμανική γλώσσα.
Θα χρησιμοποιηθεί σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος ο υπολογιστής ως εργαλείο αναζήτησης και διαχείρισης της γνώσης. Επίσης, προς το τέλος του προγράμματος θα δημιουργήσουν τα παιδιά ψηφιακά κόμιξ στα αρχαία ελληνικά.
Οι μαθητές θα κατασκευάσουν πόστερ, θα ζωγραφίσουν διάφορες σκηνές από την αρχαία Ελλάδα και τη μυθολογία και θα δημιουργήσουν το δικό τους σύστημα γραφής με εικονογράμματα.
Θα πραγματοποιηθούν παιχνίδια ρόλων |
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
Συζήτηση για τη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας Αναφορά σε ονόματα και διαχωρισμός αρχαίων και νεοελληνικών ονομάτων-μαθαίνω να γράφω το όνομά μου στα αρχαία ελληνικά. Θα αναφερθούμε σε ρίζες διάφορων λέξεων και θα κατασκευάσουμε δέντρο με ρίζες συσχετίζοντας τις λέξεις στα αρχαία, νέα ελληνικά αλλά και σε αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά. Θα μιλήσουμε για την εξέλιξη του ελληνικού αλφάβητου ξεκινώντας από τα εικονογράμματα και θα δημιουργήσουμε το δικό μας σύστημα γραφής με εικονογράμματα. Θα γίνει αναφορά στο πολυτονικό και μονοτονικό σύστημα και θα δούμε πώς το πολυτονικό σύστημα επιβιώνει σε λέξεις και φράσεις της νέας ελληνικής. Θα γνωρίσουμε την ονομασία των ζώων στα αρχαία ελληνικά και θα βρούμε λέξεις που επιβιώνουν στα νέα ελληνικά. Θα γίνουν από τους μαθητές παρουσιάσεις των άθλων του Ηρακλή, των εννέα Μουσών, του Οδυσσέα, της Τιτανομαχίας και Γιγαντομαχίας. Θα μελετήσουμε τους τρόπους που επιβιώνει η δοτική στη νέα ελληνική αλλά και στη γερμανική γλώσσα. Θα βρούμε φράσεις που χρησιμοποιούμε αυτούσιες στα αρχαία ελληνικά αλλά θα μεταφέρουμε αστείες φράσεις από τα νέα στα αρχαία. Ανάγνωση κόμιξ στα αρχαία ελληνικά αλλά και δημιουργία από τους μαθητές ψηφιακού κόμιξ με θεματολογία που οι ίδιοι θα επιλέξουν. |
|
Αξιολόγηση: διαμορφωτική καθ’όλη τη διάρκεια του προγράμματος και τελική (ερωτηματολόγια και φύλλα αξιολόγησης) | |
Παραδοτέα: Φύλλα εργασίας, σχέδια μαθημάτων και portfolio μαθητών |