Τίτλος δράσης/προγράμματος:
Δραστηριότητες εκμάθησης ορθογραφίας στη Γ΄Δημοτικού
Κατηγορία δράσης/προγράμματος:
Παραγωγή διδακτικού υλικού
Περιγραφή δράσης/Προγράμματος:
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη διδακτική της θεωρίας των ορθογραφικών φαινομένων και την εφαρμογή τους μέσω παιγνιωδών δραστηριοτήτων. Οι θεματικές των φαινομένων αναφέρονται παρακάτω στη διαδικασία.
Διάρκεια (χρόνος υλοποίησης από-εως):
Νοέμβριος 2016-Μάιος 2017
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί:
Αλέξανδρος Μιχαήλ (ΠΕ 70), Παναγιώτα Παπαδημητρίου (ΠΕ70)
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών (αγόρια-κορίτσια) / τάξη:
22 (τμήμα Γ1)
Στόχοι:
Οι μαθητές και μαθήτριες επιδιώκεται να είναι σε θέση να:
- Αντιλαμβάνονται ότι η σωστή ορθογραφία είναι ένας τρόπος επικοινωνίας.
- Ανακαλύπτουν ότι η λέξη είναι μια ολότητα που απαρτίζεται από γράμματα.
- Αναλύουν την ορθογραφία των λέξεων, για να μάθουν τη δομή τους.
- Καταλαβαίνουν τη δομή των λέξεων.
- Βιώνουν την ανάγνωση και τη γραφή σαν επικοινωνία.
- Πειραματίζονται σε ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει στο να μη φοβούνται την αυθόρμητη ορθογραφία.
- Αντιλαμβάνονται ότι η σημασία και το είδος μιας λέξης επηρεάζει την ορθογραφία της.
- Ανακαλύπτουν την ιστορική προέλευση των λέξεων που σχετίζονται διαμέσου της σημασίας.
- Αναγνωρίζουν ότι οι λέξεις που προκύπτουν από την ίδια ρίζα (θέμα) γράφονται παρόμοια, ακόμα κι όταν προφέρονται διαφορετικά.
- Αντιλαμβάνονται ότι κάποιοι συνδυασμοί γραμμάτων επιτρέπονται και κάποιοι όχι.
Διαδικασία:
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μια σειρά δραστηριοτήτων με τα βασικά ορθογραφικά φαινόμενα της Γ΄ δημοτικού και τη θεωρία τους. Συγκεκριμένα, τα φαινόμενα τα οποία διδάσκονται είναι τα εξής:
- Ρήματα: είμαι, -εύω-ίζω-ώνω-αίνω
- Ουσιαστικά: αρσενικά, θηλυκά, ουδέτερα
- Επίθετα: διαφορετικές καταλήξεις
Για τη διδασκαλία κάθε ορθογραφικού φαινομένου υπάρχουν δραστηριότητες ελέγχου και επανελέγχου.
Αποτελέσματα:
Τα αποτελέσματα θα είναι η κατάκτηση της στοχοθεσίας που ετέθη και η παραγωγή διδακτικού υλικού για μελλοντική χρήση.
Παραδοτέα:
Εγχειρίδιο εκμάθησης ορθογραφίας, αφού έχει προηγηθεί η έκδοσή του από εκδοτικό οίκο.
Προβλεπόμενες επισκέψεις/Συνεργασίες με φορείς κλπ.:
Συνεργασία με τον καθηγητή του Π.Τ.Δ.Ε του Α.Π.Θ. Αϊδίνη Αθανάσιο