Περιγραφή δράσης/Προγράμματος:
Τα τελευταία χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδεικνύει μεγάλο ενδιαφέρον για τη διδασκαλία αντικειμένου μέσω γλώσσας. Συγκεκριμένα, το Σχέδιο Δράσης «Προώθηση της εκμάθησης γλωσσών και της γλωσσικής πολυμορφίας 2004-2006» αναφέρει ότι αυτή η προσέγγιση “κατά την οποία οι μαθητές διδάσκονται ένα μάθημα μέσω μιας ξένης γλώσσας, μπορεί να συνεισφέρει σε μεγάλο βαθμό στους στόχους της ένωσης σε σχέση με την εκμάθηση γλωσσών”
Η διδασκαλία της Ιστορίας μέσω CLIL δεν είναι καινούργια στο σχολείο μας, φέτος όμως αποπειράται η οργανωμένη παρατήρηση της εφαρμογής του από την εκπαιδευτικό καθώς και η καταγραφή των εντυπώσεων των μαθητών/τριών και η εξέλιξή τους μέχρι το τέλος του διδακτικού έτους. Οι μαθητές διδάσκονται την ύλη του σχολικού εγχειριδίου μέσω της Αγγλικής γλώσσας με τη βοήθεια βίντεο ή σχετικού υλικού που δημιουργεί για αυτόν τον σκοπό η εκπαιδευτικός. Η διδασκαλία συμπληρώνεται με δραστηριότητες που εκπονούνται στην τάξη που αφορούν σε φύλλα εργασιών, τραγούδια, διαδραστικά παιχνίδια, θεατρικά παιχνίδια, παιχνίδια παντομίμας κλπ. Κατά το σχεδιασμό του υλικού λήφθηκε σοβαρά υπόψη η διδακτέα ύλη του γνωστικού αντικειμένου και οι επιδιωκόμενοι στόχοι όπως αυτοί ορίζονται στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών (ΑΠΣ).
Διάρκεια (χρόνος υλοποίησης από-εως):
Σεπτέμβριος 2016 έως Ιούνιος 2017
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί:
Κουταλακίδου Βαρβάρα
Αριθμός συμμετεχόντων παιδιών (αγόρια-κορίτσια) / τάξη:
Γ΄ Τάξη 46 (23 κορίτσια και 23 αγόρια)
Δ΄Τάξη 46 (23 κορίτσια και 23 αγόρια)
Στόχοι:
-η καταγραφή των στάσεων και συναισθημάτων των παιδιών κατά την εξέλιξη της διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου
-ο εντοπισμός των διαφορών στην αντιμετώπιση του μαθήματος στη Γ΄(πρώτη χρονιά εφαρμογής) και Δ΄ Δημοτικού (δεύτερη χρονιά εφαρμογής
–η καταγραφή των παραγόντων διαφορετικής αντιμετώπισης (αν αυτή προκύψει από τα δεδομένα)
Διαδικασία:
Η εκπαιδευτικός καταγράφει μέσω βιντεοσκόπησης μαθήματα Ιστορίας σε τακτά χρονικά διαστήματα και συγκρίνει την ανταπόκριση των παιδιών και στις δύο τάξεις εφαρμογής. Οι μαθητές/τριες, στην μεν Γ΄τάξη ζητούνται να κρατούν προσωπικά ημερολόγια όπου καταγράφουν τις εντυπώσεις τους μετά το τέλος του μαθήματος, στη δε Δ΄τάξη καταγράφουν τις εντυπώσεις τους σε padlet που έχει δημιουργηθεί για αυτόν τον σκοπό. Η εκπαιδευτικός θα πραγματοποιήσει επίσης ημιδομημένες συνεντεύξεις από μαθητές/τριες και των δύο επιπέδων έτσι ώστε να ενισχυθούν τα ποιοτικά δεδομένα των ημερολογίων.
Αποτελέσματα:
Κατόπιν ποσοτικής και ποιοτικής ανάλυσης των δεδομένων, θα αξιολογηθεί η συνέχιση ή όχι της καταγραφής των στάσεων και συναισθημάτων των παιδιών και την επόμενη χρονιά, ενώ τα αποτελέσματα θα ληφθούν υπόψη σε νέα εφαρμογή του προγράμματος
Παραδοτέα:
Ενδεικτικά, συνεντεύξεις των παιδιών και αποσπάσματα από την καταγραφή των στάσεων και συναισθημάτων τους