Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής

Τι είναι το Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής (ΜΦΡ);

Το Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής (ΜΦΡ) αποτελεί μία πρωτοβουλία του Πειραματικού Γυμνασίου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με τη συνεργασία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, των Σχολικών Συμβούλων Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, της  Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Δ. Θεσσαλονίκης, του Δήμου Νεάπολης – Συκεών και Καθηγητών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Κύριοι παιδαγωγικοί στόχοι της διοργάνωσης είναι η ενθάρρυνση των μαθητών στην ενασχόληση με την κατασκευή και τον προγραμματισμό αυτοσχέδιων ρομποτικών κατασκευών, στην ομαδική εργασία, στην ανάληψη πρωτοβουλιών, την καινοτομία και την ευρεσιτεχνία, μέσα από την ανακαλυπτική μάθηση.

Το 3ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ρομποτικής είναι πανελλήνιο και έχει τόσο διαγωνιστικό όσο και εκθεσιακό χαρακτήρα (που επίσης περιλαμβάνει αξιολόγηση και βράβευση).

Αγωνιστικό Μέρος

Το αγωνιστικό μέρος του Μαθητικού Φεστιβάλ Ρομποτικής έχει κατηγορίες Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ). Σε κάθε κατηγορία συμμετέχουν ομάδες 2-4 μαθητών από ένα σχολείο. Η κάθε ομάδα πρέπει να έχει μαζί της το δικό της laptop για προγραμματισμό και το δικό της ρομποτικό εξοπλισμό, ο οποίος πρέπει να περιέχει έναν επεξεργαστή (π.χ. LEGO, ΑRDUINO ή οποιονδήποτε άλλο microcontroller), αισθητήρες και μηχανικά μέρη. Οι ομάδες επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουν ως κατασκευαστικά υλικά οποιαδήποτε υλικά, αρκεί να είναι πλήρως αποσυναρμολογημένα πριν την έναρξη του διαγωνισμού. Επίσης μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιαδήποτε συνδετικά υλικά, συμπεριλαμβανόμενων και κολλητικών ταινιών, κόλλας κλπ και εργαλεία όπως κολλητήρι ή πιστόλι σιλικόνης (με υπεύθυνες δηλώσεις των γονέων ότι επιτρέπουν τη χρήση των εργαλείων από τους μαθητές).

Το θέμα του διαγωνισμού δεν είναι γνωστό από πριν και γι αυτό το λόγο, δεν απαιτείται ιδιαίτερη προετοιμασία προκειμένου να συμμετέχει μία μαθητική ομάδα στο αγωνιστικό μέρος, αλλά είναι αρκετό να έχει βασική γνώση προγραμματισμού και γνώση των ρομποτικών εξαρτημάτων που θα χρησιμοποιήσει. Το προγραμματιστικό περιβάλλον με το οποίο προγραμματίζει η κάθε ομάδα το ρομπότ της είναι ελεύθερης επιλογής της ομάδας.

Με την έναρξη του διαγωνισμού, ανακοινώνονται στις ομάδες θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας και βαθμολογικής βαρύτητας και η κάθε ομάδα πρέπει να επιλέξει το θέμα στο οποίο θα διαγωνιστεί, έχοντας στη διάθεσή της 4 ώρες για να κατασκευάσει και να προγραμματίσει το ρομπότ. Οι μαθητές εργάζονται αποκλειστικά μόνοι τους, χωρίς καμία βοήθεια από οποιονδήποτε ενήλικα. Δεν επιτρέπεται η χρήση του διαδικτύου, κινητών τηλεφώνων και οποιωνδήποτε έτοιμων προγραμμάτων ή οδηγιών κατασκευής, αποθηκευμένων στο laptop της ομάδας ή οπουδήποτε αλλού.

Μετά το πέρας των τεσσάρων ωρών και την παράδοση όλων των ρομπότ στους κριτές, ακολουθούν 2 αγωνιστικοί γύροι. Περισσότερες λεπτομέρειες σε σχέση με τον απαιτούμενο εξοπλισμό και τον τρόπο διεξαγωγής και αξιολόγησης του αγωνιστικού μέρους, αναφέρονται στην αναλυτική περιγραφή παρακάτω.

Εκθεσιακό Μέρος

Το εκθεσιακό μέρος (με αξιολόγηση και βράβευση των καλύτερων εκθέσεων) του Μαθητικού Φεστιβάλ Ρομποτικής περιλαμβάνει την επίδειξη ρομποτικών κατασκευών οποιουδήποτε είδους, που έχουν κατασκευαστεί αυτοσχέδια από μαθητικές ομάδες. Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των χρησιμοποιούμενων microcontrollers, αλλά όλη η κατασκευή πρέπει να μπορεί να στηθεί σε εκθεσιακό πάγκο διαστάσεων 1,20m x 1,20m.

Η κάθε μαθητική ομάδα που συμμετέχει στην έκθεση μπορεί να αποτελείται από 2 έως 10 άτομα και καλείται να παρουσιάσει στους κριτές την κατασκευή της και το πώς την έφτιαξε εντός 5 λεπτών, μόνο με προφορική επίδειξη και χωρίς τη βοήθεια ηλεκτρονικών μέσων. Μετά το πέρας του 5λεπτου, οι κριτές έχουν δικαίωμα να κάνουν ερωτήσεις σε όλα τα μέλη της ομάδας, ώστε να διαπιστώσουν πώς εργάστηκε το κάθε μέλος και αν η ομάδα όντως έφτιαξε μόνη της την κατασκευή. Η κάθε έκθεση είναι απαραίτητο να συνοδεύεται και από ένα poster μεγέθους Α2 που να παρέχει πληροφορίες για το κοινό. Στο poster πρέπει να περιγράφεται συνοπτικά η χρήση και ο τρόπος λειτουργίας της ρομποτικής κατασκευής, ο ρομποτικός εξοπλισμός που χρησιμοποιήθηκε και σε συντομία ο προγραμματιστικός κώδικας.