Ε’ τάξη – Η λογοτεχνία στην πόλη. Γνωριμία με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης

Εκπαιδευτικοί: Ζιώγα Χρυσούλα, Κυριατζάκου Κωνσταντίνα, Τσίντζας Δημήτρης

Χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του Προγράμματος:   6 μήνες

Από Οκτώβριο έως Απρίλιο

Σκοπός του Προγράμματος

Ο κύριος στόχος είναι η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας μέσω της σύνδεσης της λογοτεχνίας με την τοπική ιστορία.

Στόχοι του Προγράμματος

Γνωστικοί Στόχοι: Τα παιδιά…

  • Να γνωρίσουν διακεκριμένους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας  της Θεσσαλονίκης.
  • Να προσεγγίσουν και να επεξεργαστούν εποικοδομητικά και δημιουργικά κάποια βιβλία τους.
  • Να καλλιεργήσουν την αναγνωστική απόλαυση.
  • Nα αναπτύξουν την ικανότητα κατανόησης κειμένων.
  • Να καλλιεργήσουν τη γλωσσική  έκφραση.
  • Να έρθουν σε επαφή με εφαρμογές και λογισμικά των Η/Υ
  • Να δημιουργήσουν εικονογραφημένες ιστορίες στον Η/Υ

Ψυχοκοινωνικοί Στόχοι

  • Να εδραιώσουν μια φιλική σχέση με το βιβλίο.
  • Να οξύνουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη.
  • Να εμπλουτίσουν τη φαντασία.
  • Να καλλιεργήσουν την αισθητική αντίληψη.
  • Να αναπτύξουν τη συναισθηματική νοημοσύνη.
  • Να μετατρέψουν την τάξη σε μια αναγνωστική κοινότητα.
  • Να χρησιμοποιήσουν συνεργατικές και επικοινωνιακές ικανότητες.
    • αναδεικνύοντας τη σχετικότητα και συνέχεια του πολιτιστικού γίγνεσθαι,
    • Να συσχετίσουν την εκπαίδευση με τη σημερινή εποχή,
    • Να μπορούν να οργανώνουν και να σχεδιάζουν δραστηριότητες μέσα σ’ ένα σχέδιο εργασίας,
    • Να χρησιμοποιούν πηγές και να αξιοποιούν πληροφορίες,
    • Να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη,
    • Να αποδέχονται το ρόλο τους μέσα στην ομάδα και να εφαρμόζουν τους κανόνες της,
    • Να μάθουν να εργάζονται ομαδικά,
    • Να διαμορφώνουν άποψη και να την υποστηρίζουν επιχειρηματολογώντας σωστά.

Ανάλυση περιεχομένου – Στάδια υλοποίησης (Συνοπτική περιγραφή)

Χωρισμός του θέματος σε υποθέματα – Δραστηριότητες:

Οι μαθητές μέσα από καταιγισμό ιδεών, εκφράζουν αυθόρμητα ιδέες σχετικά με το θέμα, οι οποίες καταγράφονται στον πίνακα αποκαλύπτοντας τις πολλαπλές πτυχές του θέματος. Στη συνέχεια με συζήτηση πλατιά και βαθιά οι μαθητές με τη βοήθεια του δασκάλου  χωρίζουν τα υποθέματα και χωρίζονται σε ομάδες εργασίας. Γνωριμία με συγγραφέα

Επεξεργασία ενός βιβλίου του Σάκη Σερέφα (Δεκέμβριος – Ιανουάριος)

Επεξεργασία βιβλίων άλλων διακεκριμένων συγγραφέων παιδικής λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης.

Ενδεικτικά αναφέρονται τρόποι εμπλουτισμού της ενασχόλησης με τα βιβλία που θα επεξεργαστούν οι μαθητές:

Από των κάστρων τις Χρυσόπορτες

  • Παρουσιάζουμε το βασικό περιεχόμενο του βιβλίου με ευφάνταστο τρόπο (αινίγματα, γρίφους, παιχνίδια, δραματοποίηση, παντομίμα κ.α.).
  • Γράφουμε μια ιστορία με πρωταγωνιστή ένα στρατιώτη ή αξιωματικό ή Ακρίτα και την εικονογραφούμε στον Η/Υ.
  • Βρίσκουμε ένα ακριτικό τραγούδι και μέσα από αυτό καταγράφουμε τον τρόπο ζωής των Ακριτών, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ζωής τους.
  • Κατασκευάζουμε κάποια από τα όπλα της εποχής.
  • Φτιάχνουμε παιχνίδια αντιστοίχισης, ακροστιχίδες ή σταυρόλεξα.
  • Φτιάχνουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.
  • Ζωγραφίζουμε ή κατασκευάζουμε (με πλαστελίνη, πηλό κ.λ.π.) ένα στρατόπεδο ή μια σκηνή από μάχη.

Κόκκινη κλωστή δεμένη…

  • Παρουσιάζουμε το βασικό περιεχόμενο του βιβλίου με ευφάνταστο τρόπο (αινίγματα, γρίφους, παιχνίδια, δραματοποίηση, παντομίμα κ.α.).
  • Γράφουμε μια ιστορία με πρωταγωνιστή έναν έμπορο υφασμάτων ή μια μοδίστρα ή κάποιον που επεξεργάζεται υφάσματα και την εικονογραφούμε.
  • Από τα ρούχα που φοράμε προσπαθούμε να μαντέψουμε ποια υπήρχαν τότε και ποια όχι.
  • Ζωγραφίζουμε μια γυναίκα και έναν άντρα της εποχής και προσδιορίζουμε την κοινωνική τους τάξη. Σε αντιστοιχία ζωγραφίζουμε έναν άντρα και μια γυναίκα από την Αρχαία Ελλάδα και εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές.
  • Φτιάχνουμε ένα κρυπτόλεξο με τη βοήθεια του Η/Υ.
  • Κατασκευάζουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.

Πρόσκληση σε γεύμα

  • Γράφουμε μια ιστορία με πρωταγωνιστή έναν μάγειρα ή μαγείρισσα ή έναν έμπορο τροφίμων της εποχής και την εικονογραφούμε.
  • Μια ομάδα φτιάχνει ένα βιβλιαράκι με τροφές. Οι υπόλοιποι μαθητές προσπαθούν να μαντέψουν ποιες από αυτές υπήρχαν στο Βυζάντιο και ποιες όχι.
  • Φτιάχνουμε γρίφους και στήνουμε ένα παιχνίδι θησαυρού.
  • Δραματοποιούμε την ιστορία του Αγ. Γεωργίου με το σφουγγάτο.
  • Ζωγραφίζουμε ένα βυζαντινό τραπέζι.
  • Στρώνουμε το δικό μας βυζαντινό τραπέζι.
  • Κλείνουμε τα μάτια των συμμαθητών μας και με την οσμή ή τη γεύση προσπαθούν να καταλάβουν ποιο είναι το υλικό (μπαχαρικά, βότανα κ.α.) που υπήρχαν στο Βυζάντιο.

Μεθοδολογία

Τρόπος εργασίας (περιγραφή μεθόδου εργασίας):

Οι μαθητές δουλεύουν σε ομάδες των δύο ή τεσσάρων ατόμων, ανάλογα τις δραστηριότητες.

Προβλεπόμενες συνεργασίες με φορείς και άτομα

Συμμετοχή στο τοπικό Δίκτυο Φιλαναγνωσίας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Η λογοτεχνία στην πόλη: Γνωριμία με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης.

 Πιθανά πεδία σύνδεσης με το Αναλυτικό Πρόγραμμα

Διαθεματική προσέγγιση

Εκπαιδευτικά μέσα και διδακτικά υλικά:

 Ηλεκτρονικός υπολογιστής για την υλοποίηση των εργασιών.

Λογοτεχνικά βιβλία συγγραφέων της Θεσσαλονίκης.

–              Η χαμένη σφραγίδα του αυτοκράτορα Ιουστινιανού και τα κουλουβάχατα της ιστορίας Θ. Παπαθεοδώρου .Εκδ. Ψυχογιός

–              Σειρά  βιβλίων για το Βυζάντιο-Εκδ. Καλειδοσκόπιο:

–              Από των κάστρων τις Χρυσόπορτες

–              Κόκκινη κλωστή δεμένη…

–              Πρόσκληση σε γεύμα

–              Ο βυζαντινός στρατός και το τέλος του Βυζαντίου. Μαρίζα Ντεκάστρο-Εκδ.Ακρίτας.

–              Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου, Σ. Σερέφα

Από την παραπάνω λίστα βιβλίων, ανάλογα το χρόνο μας, θα αξιοποιήσουμε εκτενέστερα βιβλία ιστορικού περιεχομένου για να γίνει σύνδεση με το πολιτιστικό πρόγραμμα μας με τίτλο : «Από τη Συμβασιλεύουσα στη Βασιλεύουσα».

Υλικό από τη δράση στην ιστοσελίδα της τάξης: http://3psevosmou.wix.com/e-experimental

και εδώ: http://3psevosmou.wix.com/e-experimental#!–/c18xm