Εκπαιδευτικοί: Ρώσσου Αγγελική, Βασιλειάδου Αναστασία, Βογιατζή Κυριακή
Στοιχεία Πολιτιστικού Προγράμματος
Τίτλος του Πολιτιστικού Προγράμματος: «Γνωρίζω τον τόπο μου μέσα από τη λογοτεχνία: Γνωριμία με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης».
Θεματολογία στην οποία εντάσσεται: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ
Χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του Προγράμματος (2-6 μήνες):
Από Δεκέμβριο 2013 έως Μάιο 2014
Αριθμός εκπαιδευτικών επισκέψεων της ομάδας: 1
Αριθμός επισκέψεων ειδικών στο σχολείο: 1
Σκοπός του Προγράμματος
Ο κύριος σκοπός του προγράμματος είναι o ίδιος με το σκοπό του Δικτύου Φιλαναγνωσίας, στα πλαίσια του οποίου θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα: η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας μέσω της γνωριμίας συγγραφέων παιδικής λογοτεχνίας της πόλης μας.
Στόχοι του Προγράμματος
– Να γνωρίσουν διακεκριμένους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης.
– Να προσεγγίσουν και να επεξεργαστούν εποικοδομητικά και δημιουργικά κάποια βιβλία τους.
Γενικά:
– Να καλλιεργήσουν την αναγνωστική απόλαυση.
– Να εδραιώσουν μια φιλική σχέση με το βιβλίο.
– Να μετατρέψουν την τάξη σε μια αναγνωστική κοινότητα.
– Nα αναπτύξουν την ικανότητα κατανόησης κειμένων.
– Να καλλιεργήσουν τη γλωσσική έκφραση.
– Να οξύνουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη.
– Να εμπλουτίσουν τη φαντασία.
– Να καλλιεργήσουν την αισθητική αντίληψη.
– Να αναπτύξουν τη συναισθηματική νοημοσύνη.
– Να χρησιμοποιήσουν συνεργατικές και επικοινωνιακές ικανότητες.
Ανάλυση περιεχομένου – Στάδια υλοποίησης (Συνοπτική περιγραφή)
– Εισαγωγικό επιμορφωτικό σεμινάριο στα πλαίσια συμμετοχής σε Δίκτυο φιλαναγνωσίας και συγκέντρωση υλικού από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς. Γνωριμία με το συγγραφέα Σάκη Σερέφα (τέλη Νοεμβρίου)
– Επεξεργασία ενός βιβλίου του Σάκη Σερέφα «Πωλούνται σκιές» ή «Μια τρύπα στο νερό» ή «Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου» (Δεκέμβριος – Ιανουάριος)
– Ανατροφοδοτική συνάντηση εκπαιδευτικών με υπευθύνους του δικτύου. (τέλη Ιανουαρίου)
– Ημερίδα με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης (αρχές Φεβρουαρίου)
– Επεξεργασία βιβλίων διακεκριμένων συγγραφέων παιδικής λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης, που θα αποτελούν προσωπική επιλογή της κάθε συμμετέχουσας εκπαιδευτικού ή πρόταση των μαθητών της. (Φεβρουάριος-Μάρτιος)
– Επιμορφωτική συνάντηση για βιβλιοπαρουσιάσεις (τέλη Μαρτίου)
– Ετοιμασία παρουσίασης ενός βιβλίου από τους μαθητές (Απρίλιος)
– Εκδήλωση παρουσίασης βιβλίων – αναρτήσεις στην ιστοσελίδα του Δικτύου (Μάιος)
– Αξιολόγηση (τέλη Μαΐου)
Μεθοδολογία
Βιωματική και συνεργατική μέθοδος
Εκπαιδευτικό Υλικό
Το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί και το οποίο σχεδίασε η Χαρίκλεια Τερζητάνου, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης ΠΕ Αν. Θεσσαλονίκης, είναι:
«Πώς ν’ αγαπήσω το βιβλίο»
Διαθεματικές δραστηριότητες προσέγγισης οποιουδήποτε βιβλίου. Πιο συγκεκριμένα:
– Διερεύνηση στάσεων και προτιμήσεων της τάξης: ερωτηματολόγια, ρήσεις και σλόγκαν, έργα τέχνης, φωτογραφίες, εξώφυλλα, βιβλίων, αποσπάσματα ταινιών ή βίντεο
– Παιχνίδια-δραστηριότητες με αφορμή το βιβλίο ως αντικείμενο: θεατρικά παιχνίδια, δημιουργώντας ιστορίες, εισαγωγικές δραστηριότητες βασισμένες σε όλες τις αισθήσεις, παιχνίδια με αφορμή την «εξωτερική όψη» του βιβλίου
– Δημιουργία κινήτρων για ανάγνωση με τη χρήση θεατρικού παιχνιδιού, εικαστικών δραστηριοτήτων, μουσικής ακρόασης και με αφορμή τα εξώφυλλα των βιβλίων
– Τρόποι και τεχνικές ανάγνωσης
– Ερωτήσεις μετά την ανάγνωση
– Δραστηριότητες μετά την ανάγνωση: παιχνίδια με τα στοιχεία του περιεχομένου και τις εικόνες, αυτοσχεδιασμοί, δραματοποίηση, εικαστικές δημιουργίες, ηχητική επένδυση, σταυρόλεξα, ακροστιχίδες, αντιστοιχίσεις, παρουσίαση βιβλίων, διαφημίσεις κλπ.
– Δημιουργία πρωτότυπης βιβλιοθήκης
– Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής
Κείμενα, ταινίες, μουσική, έργα τέχνης και προτάσεις δραστηριοτήτων για τα βιβλία του Σάκη Σερέφα «Πωλούνται σκιές» ή «Μια τρύπα στο νερό» ή «Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου».
Δραστηριότητες τοπικής ιστορίας.
Προβλεπόμενες συνεργασίες με φορείς και άτομα
Διετές Δίκτυο Εκπαίδευσης για τη Φιλαναγνωσία με τίτλο «Γνωρίζω τον τόπο μου μέσα από τη λογοτεχνία».
Επισκέψεις από συγγραφείς.
Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη του Δήμου Ευόσμου-Κορδελιού.
Πιθανά πεδία σύνδεσης με το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Το πρόγραμμα είναι διαθεματικό και εμπλέκονται τα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας, της Μελέτης Περιβάλλοντος, των Εικαστικών, της Μουσικής.