Δ’ τάξη – Γνωρίζω τον τόπο μου μέσα από τη λογοτεχνία-Γνωριμία με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης

Εκπαιδευτικοί: Ρώσσου Αγγελική, Βασιλειάδου Αναστασία, Βογιατζή Κυριακή

Στοιχεία Πολιτιστικού Προγράμματος 

Τίτλος του Πολιτιστικού Προγράμματος: «Γνωρίζω τον τόπο μου μέσα από τη λογοτεχνία: Γνωριμία με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης».

Θεματολογία στην οποία εντάσσεται: ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ, ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

Χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του Προγράμματος (2-6 μήνες):

Από Δεκέμβριο 2013 έως Μάιο 2014

Αριθμός εκπαιδευτικών επισκέψεων της ομάδας:  1

Αριθμός επισκέψεων ειδικών στο σχολείο:  1

Σκοπός του Προγράμματος

Ο κύριος σκοπός του προγράμματος είναι o ίδιος με το σκοπό του Δικτύου Φιλαναγνωσίας, στα πλαίσια του οποίου θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα: η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας μέσω της γνωριμίας συγγραφέων παιδικής λογοτεχνίας της πόλης μας.

Στόχοι του Προγράμματος

–              Να γνωρίσουν διακεκριμένους συγγραφείς παιδικής λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης.

–              Να προσεγγίσουν και να επεξεργαστούν εποικοδομητικά και δημιουργικά κάποια βιβλία τους.

Γενικά:

–              Να καλλιεργήσουν την αναγνωστική απόλαυση.

–              Να εδραιώσουν μια φιλική σχέση με το βιβλίο.

–              Να μετατρέψουν την τάξη σε μια αναγνωστική κοινότητα.

–              Nα αναπτύξουν την ικανότητα κατανόησης κειμένων.

–              Να καλλιεργήσουν τη γλωσσική έκφραση.

–              Να οξύνουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη.

–              Να εμπλουτίσουν τη φαντασία.

–              Να καλλιεργήσουν την αισθητική αντίληψη.

–              Να αναπτύξουν τη συναισθηματική νοημοσύνη.

–              Να χρησιμοποιήσουν συνεργατικές και επικοινωνιακές ικανότητες.

Ανάλυση περιεχομένου – Στάδια υλοποίησης (Συνοπτική περιγραφή)

–              Εισαγωγικό επιμορφωτικό σεμινάριο στα πλαίσια συμμετοχής σε Δίκτυο φιλαναγνωσίας και συγκέντρωση υλικού από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς. Γνωριμία με το συγγραφέα Σάκη Σερέφα (τέλη Νοεμβρίου)

–              Επεξεργασία ενός βιβλίου του Σάκη Σερέφα «Πωλούνται σκιές» ή «Μια τρύπα στο νερό» ή «Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου» (Δεκέμβριος – Ιανουάριος)

–              Ανατροφοδοτική συνάντηση εκπαιδευτικών με υπευθύνους του δικτύου. (τέλη Ιανουαρίου)

–              Ημερίδα με συγγραφείς της Θεσσαλονίκης (αρχές Φεβρουαρίου)

–              Επεξεργασία βιβλίων διακεκριμένων συγγραφέων παιδικής λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης, που θα αποτελούν προσωπική επιλογή της κάθε συμμετέχουσας εκπαιδευτικού ή πρόταση των μαθητών της. (Φεβρουάριος-Μάρτιος)

–              Επιμορφωτική συνάντηση για βιβλιοπαρουσιάσεις (τέλη Μαρτίου)

–              Ετοιμασία παρουσίασης ενός βιβλίου από τους μαθητές (Απρίλιος)

–              Εκδήλωση παρουσίασης βιβλίων – αναρτήσεις στην ιστοσελίδα του Δικτύου (Μάιος)

–              Αξιολόγηση (τέλη Μαΐου)

Μεθοδολογία

Βιωματική και συνεργατική μέθοδος

Εκπαιδευτικό Υλικό

Το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί και το οποίο σχεδίασε η Χαρίκλεια Τερζητάνου, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης ΠΕ Αν. Θεσσαλονίκης, είναι:

             «Πώς ν’ αγαπήσω το βιβλίο»

       Διαθεματικές δραστηριότητες προσέγγισης οποιουδήποτε βιβλίου. Πιο συγκεκριμένα:

–              Διερεύνηση στάσεων και προτιμήσεων της τάξης: ερωτηματολόγια, ρήσεις και σλόγκαν, έργα τέχνης, φωτογραφίες, εξώφυλλα, βιβλίων, αποσπάσματα ταινιών ή βίντεο

–              Παιχνίδια-δραστηριότητες με αφορμή το βιβλίο ως αντικείμενο: θεατρικά παιχνίδια, δημιουργώντας ιστορίες, εισαγωγικές δραστηριότητες βασισμένες σε όλες τις αισθήσεις, παιχνίδια με αφορμή την «εξωτερική όψη» του βιβλίου

–              Δημιουργία κινήτρων για ανάγνωση με τη χρήση θεατρικού παιχνιδιού, εικαστικών δραστηριοτήτων, μουσικής ακρόασης και με αφορμή τα εξώφυλλα των βιβλίων

–              Τρόποι και τεχνικές ανάγνωσης

–              Ερωτήσεις μετά την ανάγνωση

–              Δραστηριότητες μετά την ανάγνωση: παιχνίδια με τα στοιχεία του περιεχομένου και τις εικόνες, αυτοσχεδιασμοί, δραματοποίηση, εικαστικές δημιουργίες, ηχητική επένδυση, σταυρόλεξα, ακροστιχίδες, αντιστοιχίσεις, παρουσίαση βιβλίων, διαφημίσεις κλπ.

–              Δημιουργία πρωτότυπης βιβλιοθήκης

–              Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής

             Κείμενα, ταινίες, μουσική, έργα τέχνης και προτάσεις δραστηριοτήτων για τα βιβλία του Σάκη Σερέφα «Πωλούνται σκιές» ή «Μια τρύπα στο νερό» ή «Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου».

             Δραστηριότητες τοπικής ιστορίας.

Προβλεπόμενες συνεργασίες με φορείς και άτομα

             Διετές Δίκτυο Εκπαίδευσης για τη Φιλαναγνωσία με τίτλο «Γνωρίζω τον τόπο μου μέσα από τη λογοτεχνία».

             Επισκέψεις από συγγραφείς.

             Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη του Δήμου Ευόσμου-Κορδελιού.

Πιθανά πεδία σύνδεσης με το Αναλυτικό Πρόγραμμα

Το πρόγραμμα είναι διαθεματικό και εμπλέκονται τα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας, της Μελέτης Περιβάλλοντος, των Εικαστικών, της Μουσικής.