ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΡΕΥΝΑΣ ΠΕΔΙΟΥ
Τάξη: Στ2
Εκπαιδευτικοί: Νεοφώτιστος Βασίλης, Κνάβας Οδυσσέας, Δρούγκας Αργύρης.
ΘΕΜΑ: «Ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης»
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: (στόχοι, μεθοδολογία, αξιολόγηση)
Γενικός στόχος:
Στο πλαίσιο του μαθήματος των μαθηματικών αξιοποιείται η τεχνολογία και ειδικότερα η γλώσσα προγραμματισμού Logo για την ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης των παιδιών.
Ειδικότερος στόχος:
Κατανόηση των βημάτων επίλυσης ενός προβλήματος συνδυάζοντας τη θεωρία, τη δεξιότητα της υπολογιστικής σκέψης και της μεταφοράς του φυσικού κόσμου στην διαδικασία επίλυσης του.
Μεθοδολογία:
╬ Συνεργασία με την Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
╬ Η δράση χρησιμοποιεί τις δύο ώρες από τις τέσσερις που διατίθενται για τη διδασκαλία των μαθηματικών εβδομαδιαία και γίνεται σε μορφή συν-διδασκαλίας του εκάστοτε δασκάλου του τμήματος με τον πληροφορικό του σχολείου
╬ Μετατρέπονται οι ασκήσεις του βιβλίου σε υπολογιστικά προβλήματα ενώ οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες σχεδιάζουν τον κατάλληλο αλγόριθμο προσπαθώντας να τα επιλύσουν.
╬ Σε ορισμένα βήματα του αλγορίθμου λαμβάνει χώρα και δραματοποίηση από μέρος των παιδιών με αποτέλεσμα τα παιδιά όντας μέρος του προβλήματος να κατανοούν καλύτερα τα δεδομένα και τα ζητούμενα.
Αναλυτικότερα:
- Διατύπωση προβλημάτων με έναν τέτοιο τρόπο που θα δίνει τη δυνατότητα της χρησιμοποίησης ενός υπολογιστή σε συνδυασμό με άλλα εργαλεία για την επίλυση τους.
- Οργάνωση και ανάλυση δεδομένων με έναν λογικό τρόπο.
- Αναπαράσταση δεδομένων μέσω αφαιρέσεων, όπως μοντέλα και προσομοιώσεις
- Αυτοματοποίηση λύσεων μέσω της αλγοριθμικής σκέψης.
- Εντοπισμός, ανάλυση και εφαρμογή πιθανών λύσεων με στόχο την επίτευξη του πλέον αποτελεσματικού συνδυασμού βημάτων και πόρων.
- Γενίκευση και μεταφορά αυτής της διαδικασίας επίλυσης προβλημάτων σε μια ευρεία ποικιλία προβλημάτων.
Αξιολόγηση:
Για τον έλεγχο της δράσης και κυρίως της προόδου των συμμετεχόντων αξιολογούνται τα φύλλα εργασιών που δίνονται στους μαθητές για την επίλυση των προβλημάτων και κυρίως η πορεία επίλυσης και ο τρόπος σκέψης τους. Επίσης ελέγχεται η συμμετοχή και η ανάληψη πρωτοβουλιών του κάθε παιδιού στα πλαίσια της ομάδας βάσει παρατήρησης. Ατομικά οι μαθητές ελέγχονται με τεστ μεικτού χαρακτήρα (συμβατικού ή ψηφιακού). Για την αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας δίνονται σε τακτά διαστήματα ερωτηματολόγια για να υπάρχει και αλληλεπίδραση με τις απόψεις των μαθητών που συμμετέχουν στη μαθησιακή διαδικασία.
Η ανάλυση των δεδομένων θα γίνει με το στατιστικό πακέτο SPSS όπου θα ελεγχθεί η πορεία της έρευνας καθώς και θέματα που αφορούν τυχόν διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα δύο τμήματα καθώς και σε σχέση με το φύλο των μαθητών.